Med alternativet Sammanför ordrar till faktura på sidan Sökning av verifikat kan du sammanföra flera kundordrar till en faktura.
Allmänt
Med funktionen Sammanför ordrar till faktura kan du enkelt sammanföra flera kundordrar till en faktura. Detta kan t.ex. användas om flera ordrar som skapats för samma kund faktureras en gång i månaden.
Börja med att lista vilka ordrar du vill fakturera, t.ex. med funktionen Sökning av verifikat, och välj Lägg till funktioner > Sammanför ordrar till faktura.
Detta öppnar en vy som visar en lista på alla ordrar som ingick i sökresultatet.
I listan kan du välja en order som fakturans rubrikuppgifter kommer att baseras på genom att markera kryssrutan i kolumnen Rubrikuppgifter. Markera sedan kryssrutorna för de ordrar som raduppgifterna ska tas från i kolumnen Raduppgifter. Med knappen Markera alla kan du välja raduppgifterna för alla ordrar.
Skapa fakturan
När de önskade ordrarna är valda i listan kan du skapa en faktura med dem genom att klicka på knappen Skapa. Programmet ber dig bekräfta sammankopplingen.
När du trycker på knappen Fortsätt får de ursprungliga ordrarna statusen Fakturerad. Bokföringen av ordrarna tas bort och ett nytt verifikat skapas som faktura.
Därefter öppnas fakturan med uppgifterna från de ordrar som valdes för sammankoppling. Den nya fakturan har statusen Under behandling och kan redigeras som vanligt. I fältet Orderreferens visas information om vilka ordrar som den aktuella fakturan baseras på.