Man kan förbereda färdiga listor över sakgranskare och godkännare. Det gör det enkelt att hämta sakgranskare och godkännare för leverantörer och fakturor. Cirkulation av fakturor ska vara aktiverat i inställningarna för företagets inställningar.
Det går att förbereda färdiga listor över sakgranskare och godkännare. Gå via huvudmenyn till Administration > Uppgifter om företaget > Inställningar för attestflöde och klicka på knappen Listor över sakgranskare. Det här gör det enkelt att hämta sakgranskare och godkännare för leverantörer och fakturor. Listor över sakgranskare används när företaget har valt attestflöde för leverantörsfakturor i inställningarna.
När nya listor läggs till i listor över sakgranskare kan man antingen välja listan för enskilda fakturor, eller för en affärspartner. Då används den listan automatiskt för den affärspartnerns alla fakturor.
Om listan över sakgranskare redigeras, ändras uppgifterna om sakgranskare och godkännare för de affärspartner som listan har använts för. Ändringarna uppdateras inte på gamla fakturor, utan ändringarna börjar gälla när en ny faktura skapas för affärspartnern.
Om man tar bort en användare från företaget, försvinner användaren även från listorna över sakgranskare och godkännare.
Skapa en ny tom lista över sakgranskare med knappen Lägg till, och namnge den nya listan. I rullgardinsmenyn väljer man sakgranskare och godkännare. Hur många som går att välja begränsas i den tidigare vyn inställningar för attestflöde av leverantörsfakturor.
För att ta bort en lista över sakgranskare markerar du den listan och trycker på knappen Ta bort. Om en lista över sakgranskare tas bort, tas även uppgifterna för sakgranskare och godkännare bort för de affärspartner där den listan har använts.
Spara dina ändringar genom att klicka på Spara.
Man kan ändra uppgifter om sakgranskare eller godkännare för flera leverantörer samtidigt med funktionen Redigera flera i affärspartnerregistret.