På den här sidan beskrivs de fält och knappar som finns på en inköpsorder.
Fält på rubriknivå i fakturan
Leverantörens adress
Fälten Namn, identifierare och gatuadress rymmer 80 tecken. Fältet Postnummer rymmer 20 tecken. Fältet Postort rymmer 40 tecken. Namnet är en obligatorisk uppgift. Vid utlandsbetalningar är även gatuadressen, postnumret och postort obligatoriska.
Faktureringsuppgifter
Fakturadatum - det går att välja ett datum som redan har varit eller som inte har varit än, men inte en dag i en period som är stängd i bokföringen. Om en faktura inkommer som e-faktura eller via skanningstjänst och har en fakturadatum i en stängd period, blir nästa öppna datum fakturadag för fakturan. Förfallodagen ändras inte.
Organisationsnummer - här kan du fylla i leverantörens organisationsnummer.
Fakturakanal - För en leverantörsfaktura har fakturakanalen ingen betydelse, förutom att den visar om fakturan har inkommit som e-faktura eller via en skanningstjänst. En elektronisk faktura visas som en bild i en filbilaga.
Kontaktperson - Du kan anteckna en kontaktperson som visas på verifikatet. Då går det även att söka efter verifikat med den kontaktpersonen i funktionen Sökning av verifikat.
Fakturanummer - Skapas när fakturan sparas.
VAT-nummer - Fältet rymmer 40 tecken. VAT-numret visas på den inköpsorder som ska skickas till leverantören.
Språk - Välj engelska, svenska, danska, norska eller finska som språk för orderns verifikat.
Orderreferens - Fältet rymmer 70 tecken. Orderreferensen visas som ett meddelande på betalningen.
Leverantörsnummer - Det här alternativet visas om företaget använder leverantörsnummer. Via Administration > Uppgifter om företaget > Inställningar går det även att aktivera en inställning som gör att leverantörer automatiskt ges ett leverantörsnummer. Standardinställningen är att automatisk numrering inte används.
Underlag - Det här alternativet visas om det finns skräddarsydda fakturaunderlag. Då kan du välja underlag att lägga till i det här fältet.
Köparens leveransadress
Köparens leveransadress är den adress produkterna levereras till. Antalet tillåtna tecken i dessa fält är samma som för fälten under Leverantörens adress.
Betalningsuppgifter
Betalsätt - Överföring är det vanligaste betalsättet. Om du väljer betalsättet Överföring måste OCR och Kontonummer anges.
Om det varken finns ett OCR eller ett bankkonto för fakturan ska du använda betalsättet Annat. Det alternativet används också om fakturan betalas utanför Procountor, t.ex. via internetbanken eller kontant.
Vid utlandsbetalningar används betalsättet Utlandsbetalning. Då är leverantörens adress, IBAN-kontonummer och SWIFT-kod (BIC-kod) obligatoriska uppgifter.
Kontonummer - Om betalningssättet för fakturan är Överföring, är det obligatoriskt att ange betalningsmottagarens bankkonto. Om fakturan har betalats t.ex. kontant kan bankkontot utelämnas, men då ska Annat anges som betalsätt.
Förfallodag - Om det är mer än 98 dygn till förfallodagen kan du ange den rätta förfallodagen i fältet Förfallodag. Då blir betalningsvillkoret 99.
Dröjsmålsränta % - Ange den procent som ska gälla för dröjsmålsränta i det här fältet.
OCR - Om betalningssättet för fakturan är Överföring, är det obligatoriskt att ange OCR-numret. Om det inte finns något OCR kan fältet lämnas tomt, men då ska Annat anges som betalsätt. Onödiga nollor i början av OCR-numret tas bort automatiskt. OCR kan bestå av högst 20 tecken.
Betalningsvillkor (dag/%) - I det första fältet anges antalet dygn och i det senare fältet procenten. Betalningsvillkoret får vara 0–999 dygn och procenten kan anges mellan 0-100%.
Rabatt-% - Denna rabattprocent gäller hela fakturan. Om andra rabattprocentsatser har använts på orderraderna tas dessa bort, och i deras ställe uppdateras den orderspecifika rabattprocenten. Rabatten kan anges med fyra decimalers noggrannhet mellan 0-100%. Den påverkar fälten Exkl. moms, Moms totalt och Summa. Rabatt-% visas alltid med två decimalers noggrannhet på orderraderna.
Kontantrabatt (dag/%/värde) - I det första fältet anges dagarna, i det andra kontantrabatten i procent. Värdet fastställs i det sista fältet. Rabattprocenten kan anges fritt med två decimalers noggrannhet mellan 0-100%. Kontantrabatten påverkar inte fakturans slutsumma.
Valuta och kurs - Fakturans valuta väljs på rullgardinsmenyn, och Procountor hämtar kursen. Läs mer om hur valutakurser hanteras. Du kan också fylla i värdet på kursen som du vill använda.
Uppgifter om cirkulationen
Lista över sakgranskare - Med den här rullgardinsmenyn går det att välja en förberedd lista över sakgranskare om en sådan har skapats via Administration > Uppgifter om företaget > Inställningar för attestflöde.
Fakturans sakgranskare - Om företaget använder Cirkulation av leverantörsfakturor går det att välja sakgranskare i rullgardinsmenyerna för dessa fält. Sakgranskarnas e-postadresser ska vara angivna bland användarens egna uppgifter för att det ska gå att skicka dem ett meddelande om leverantörsfakturor som inväntar behandling.
Fakturans godkännare - Om företaget använder Cirkulation av leverantörsfakturor går det att välja godkännare i rullgardinsmenyerna för detta fält. Godkännarens e-postadress ska vara angiven bland användarens egna uppgifter för att det ska gå att skicka ett meddelande om leverantörsfakturor som inväntar behandling.
Tilläggsuppgifter
Leveransdagar - Välj de dagar som är aktuella för leveransen.
Leveransanvisningar - I det här fältet kan du införa fritt formulerade leveransanvisningar. Fältet rymmer 250 tecken. Du kan fylla i anvisningarna direkt i fältet eller trycka på knappen bredvid. Knappen öppnar ett fönster för redigering av uppgifterna. Då är det också möjligt att använda radbrytning. Radbrytningarna visas i fältet som \-tecken.
Leveransvillkor - Det här fältet är aktivt om du har markerat att leveransvillkor ska användas på fakturorna under Administration > Uppgifter om företaget > Inställningar. Leveransvillkoret väljs i rullgardinsmenyn.
Tilläggsuppgifter - I det här fältet kan du skriva uppgifter med ett obegränsat antal tecken. Det går att importera högst 500 tecken via importen av fakturor. Du kan fylla i tilläggsuppgifterna direkt i fältet eller trycka på knappen enligt ovan.
Priser inkl. eller exkl. moms - Här väljer du om priset på de produkter som ska faktureras är inklusive eller exklusive moms. Är rutan Enhetspriser inkl. Moms markerad, visas priserna inkl. moms på inköpordern.
Leveranssätt - I rullgardinsmenyn kan du välja bland leveranssätten Postning, I nätet, Budtjänst, Frakt, Buss, Kan hämtas och Annan.
Leveransvecka - Det här fältet fylls i automatiskt utifrån vilket datum som anges under Leveransdagar. Det står exempelvis 42 i fältet om datumet 2020-10-15 infaller vecka 42.
Köparens anteckningar - I det här fältet kan du skriva anteckningar med ett obegränsat antal tecken. Fältet visas vid Förhandsvisningen av en order. Här kan du till exempel skriva in leverantörens fakturanummer. Du kan fylla i anteckningarna direkt i fältet eller trycka på knappen enligt ovan.
Anteckningarna visas på fakturans bokföringssida och på sidan Sakgranskning och godkännande av faktura samt på sidan Betalning.
Fältet visas också i sökresultaten av Sökning av verifikat, men kan inte användas som sökvillkor. Om du vill att leverantörens fakturanummer ska fungera som sökvillkor kan du använda fältet Tilläggsuppgifter. Genom att välja Anteckningar på menyn som öppnar när du högerklickar med musen i Sökning av verifikat, öppnas ett fönster där du kan läsa och redigera Köparens anteckningar oberoende av fakturans status.
Bokföring radvis - Med det här alternativet kan du ange att bokföringen ska skapas på bokföringssidan radvis, och inte som totala belopp. Det här är bra att använda till exempel om flera olika produkter faktureras på samma faktura men ska bokföras på olika konton. Om du vill använda förvalda konteringar eller dimensioneringar ska bokföringen skapas radvis.
Raduppgifter
Sök produkt - Öppnar produktregistersidan där du kan välja produkter till fakturaraderna.
Sök produkt med hjälp av kod - Den här funktionen öppnas med hjälp av pil-ikonen intill Sök produkt. Då öppnas ett fönster där du kan söka produkt till fakturaraden genom att mata in produktkoden.
Lägg till rad - Skapar en tom fakturarad.
Kopiera rad - Skapar önskat antal kopior av den valda fakturaraden.
Ta bort rad - Tar bort den valda fakturaraden.
Radkommentar - Med den här knappen kan du göra radbyten i en radkommentar. Radbyten gör det lättare att läsa fakturaraderna i Förhandsgranskningen.
Knapparna på fakturaraderna
Produkt - Fältet visar namnet på den produkt/tjänst som ska faktureras. Fältet rymmer 80 tecken. Produktuppgiften kopieras till fakturans bokföringssida om du har valt Bokföring radvis.
Produktkod - Fältet visar koden för den produkt/tjänst som ska faktureras. Fältet rymmer 40 tecken.
Mängd - Fältet visar mängden produkt/tjänst som ska faktureras. Mängden kan anges med fyra decimalers noggrannhet.
Enhet - Fältet visar faktureringsenheten för den produkt/tjänst som ska faktureras.
Pris - Fältet visar priset för en enhet av den produkt/tjänst som ska faktureras.
Rabatt-% - Fältet visar rabattprocenten per rad. Rabatten kan anges med fyra decimalers noggrannhet mellan 0-100%, och den påverkar fälten Utan moms, Moms totalt och Summa. Rabattprocenten visas alltid med två decimalers noggrannhet på fakturaraderna.
Moms - Fältet visar momsprocenten per rad.
Momsstatus - Välj rätt momsstatus i rullgardinsmenyn.
Exkl. moms - Fältet visar priset på den produkt/tjänst som ska faktureras exklusive moms.
Moms totalt - Fältet visar momsandelen för den produkt/tjänst som ska faktureras.
Summa - Fältet visar priset inklusive moms för den produkt/tjänst som ska faktureras.
Radkommentar - Fältet rymmer 255 tecken. Om fakturan konteras radvis visas radkommentaren på bokföringssidan.
Den separata raden längst ner visar inköpsorderns totalvärden för kolumnerna Exkl. moms, Moms total och Summa.
Knapparna på fakturavyn
Spara - Sparar inköpsordern i databasen och skapar en bokföringssida för den. Inköpsordern får statusen Under behandling och kan redigeras ytterligare. Efter inköpsordern har sparats kan du välja Godkänn och/eller Skicka den till leverantören.
För cirkulation - Skickar fakturan för cirkulation och en påminnelse per e-post till den första sakgranskaren. Sakgranskaren ska ha en e-postadress angiven i Administration > Egna uppgifter och inställningar för att påminnelsen ska kunna skickas. Inköpsordern ska antingen ha statusen Under behandling eller Mottagen.
Ändra till faktura - Ändrar inköpsordern till en leverantörsfaktura.
Redigera - Öppnar alternativet Kopiera om du vill kopiera inköpsordern. Om Verifikatslaget eller Affärspartnern inte ändras skapar det här alternativet en identisk inköpsorder med statusen Under behandling. Observera att fakturanumret, OCR, fakturadatum och förfallodagen inte kopieras.
Om Verifikatslaget eller Affärspartnern ändras är det raduppgifterna som kopieras från den ursprungliga inköpsordern, och de övriga uppgifterna tas från registret.
Med knappen Redigera kan du även återställa fakturan till statusen Under behandling eller makulera verifikatet.
Förhandsgranskning - Visar fakturan i utskrivbart format.
Här visas även verifikatets status, exempelvis Under behandling eller Godkänd. Läs mer om verifikationernas status.
Bilagor - Öppnar ett fönster där du kan behandla fakturans filbilagor, t.ex. en skannad bild av fakturan. Om fakturan inkommit som e-faktura visas en bild av den som en filbilaga.
Gå till - Öppnar en rullgardinsmeny där du kan välja att gå till någon av vyerna för Faktura, Bokföring, Dimensioner, Granskning, Betalning, Kontoutdrag, och Leverantör.
Föregående - Visar föregående faktura.
Nästa - Visar nästa faktura.
Stäng vyn med X-knappen.