Det här är en hjälp om hur statusen Överförd till banken tas bort från ett verifikat och hur verifikatet åter läggs för betalning.
Sök efter den aktuella fakturan
Du kan söka efter fakturan som du vill ta bort statusen Överförd till banken för på två sätt.
Gå antingen till Sökning av verifikat och ange leverantörsfakturans nummer eller leverantörens namn i sökfältet längst upp till vänster. Eller så kan du använda snabbfunktionen Sökning > Öppna leverantörsfakturor.
Borttagning av betalningstransaktion
Välj ut den aktuella fakturan i sökresultatet genom att klicka på den, och gå till sidan Betalning för leverantörsfakturan med knappen Betalning.
Då kommer du till vyn för Betalning.
Transaktionen Överförd till banken på fakturan kan tas bort med knappen Ta bort betalningstransaktion. Denna knapp visas aktiverad i vänster kant vid mitten av sidan Betalning när fakturans sista transaktion är Överförd till banken. Knappen raderar den sista betalningstransaktionsraden på fakturan.
Läs mer om att ta bort status Överförd till banken.
Om det finns betalningstransaktioner kvar på fakturan får fakturan statusen Delvis betald. När alla betalningstransaktioner är raderade på fakturan får fakturan statusen Godkänd.
Återställa verifikatet till statusen Under behandling
Om fakturauppgifterna ska redigeras, t.ex. på grund av att betalningsmottagarens kontonummer ska ändras, måste dess status återställas till Under behandling. Det kan du göra genom att t.ex. klicka på knappen Gå till och välja alternativet Granskning för att komma till granskningsvyn.
Där kan du klicka på knappen Undantag och välja alternativet Återställ till status "Under behandling".
Betala verifikatet på nytt
När betalningstransaktionerna har tagits bort går det att återigen lägga fakturan för betalning. Det gör du genom att t.ex. klicka på knappen Gå till och välja alternativet Betalning för att komma tillbaka till betalningsvyn och klicka på knappen Betala. Verifikatet får statusen Betalning kö till bank.