Denna sida beskriver de olika felmeddelanden som kommer från bankerna då en betalningstransaktion avvisats. En del felmeddelanden kan inte visas i Procountor via Misslyckade betalningar och utskick utan kommer fortfarande via e-post från kundservice.
Felmeddelandena skickas från kundens bank till kundservice, kundservice skickar sedan vidare informationen till den person som tryckt på Betala för leverantörsfakturan.
Nedan kan du se en kategorisk översikt över olika betalningsfelmeddelanden som kundservice meddelar användaren om betalningen från Procountor har avvisats av kundens bank. Alla betalningsfelmeddelanden som skickas från banken är skrivna på engelska för att uppfylla den internationella standarden för elektronisk datautbyte mellan finansiella institut (ISO20022).
Avtalet saknas/ogiltigt i bankens system
Felmeddelande | Förklaring |
|
Betalningskontot är inte registrerad hos banken, eller det finns inget aktivt överföringsavtal på konto i bankens system. |
|
Mottagarens konto (betalningsmottagare) är inte giltigt eller inte registrerat hos banken. |
No service for stated debtor |
Avtal saknas för betalningskontot. |
Please enter a purpose code |
Felmeddelandet betyder att mottagaren inte är skattepliktig i Sverige. Då gäller 150.000SEK gränsen. Betalningen måste därför delas upp. |
Customer ID invalid |
Ert konto (betalningskontot) var inte giltigt eller inte registrerat hos banken när betalningen gjordes. Betalningen måste göras om på nytt när kontot är giltigt/registrerat. |
Invalid debtor ID |
För SEB-kunder betyder detta att en inställning för ert bankkonto saknas i Procountor. Vänligen kontakta kundservice för vidare hjälp. |
OCR
Felmeddelande | Förklaring |
InvalidStructuredCreditorReference / |
OCR-numret som använts är inte fel eller saknas enligt mottagarens OCR-avtal. Det kan också vara att fel kontonummer angivits. Banken antar att rätt konto angivits och kontrollerar OCR-numret utifrån detta. |
OCR is missing |
Mottagaren kräver att ett OCR anges vid betalning. |
Täckning saknas/maxgräns har nåtts
Felmeddelande | Förklaring |
Maximum authorised amount has been exceeded | Maximalt belopp enligt avtalet hos banken har uppnåtts. Kontakta banken för mer information. |
Insufficient funds | Täckning på kontot saknas för att utföra transaktionen i banken. |
Stopped after balance check inquiry, contact your bank | Stoppad efter kontroll av balansen på kontot. Kontakta banken. |
Avbrutits av betalaren
Felmeddelande | Förklaring |
Cancellation requested by the Debtor |
Betalningstransaktionen har avbrutits av någon i internetbanken. |