Kontoplan gjordes tillgänglig under 2022 för alla nuvarande kunder när befintliga miljöer uppdateras med de nya kontoplansfunktionerna.
Kontoplan låter användarna se och redigera den aktuella kontoplanen.
För att få åtkomst till och redigera uppgifter på sidan Kontoplan så måste användaren ha användarrättigheterna Full behörighet till Kontoplan och förvalda rapporter.
Översikt
Kontoplansvyn ses via Administration > Uppgifter om bokföringen > Kontoplan
Knappar i övre delen
- Spara: sparar alla ändringar som gjort.
- Redigera flera översättningar: öppnar en separat vy är du kan korrigera kontots översättningar. Mer instruktion och information hur dessa korrigeras hittar du här.
- Visa fordringar och skulder: välj de konton som används under sidan Reskontraavstämning. Mer detaljerad instruktion finner du här.
- Importera: Här finns två val, Importera konton från CSV alternativt Ladda ner mall. Dessa funktioner kan användas för att korrigera kontoplanen genom att importera en CSV-fil till Procountor. Mer detaljerad instruktion hur man importerar en kontoplan finns här.
- Exportera: används för att exportera kontoplanen i HTML- eller CSV-fil. Mer information hur du exporterar kontoplanen i HTML eller Excel hittar du här .
- Inställningar av konton till balansräkningen: öppnar en separat vy där inställningarna kan korrigeras vilket påverkar Automatisk specifikation på sidan Balansspecifikation.
Kontoplan sektionsalternativ
-
Välj kontoplanens språk i rullgardinsmenyn Välj språkversion. Alternativen är svenska eller engelska. Förvalt är Företagets språk från sidan Basuppgifter.
-
-
-
- Förinställda konteringar för kontoutdrag
- Förinställda konteringar för referensbetalningar
- Standardbokning för skatter (Beskattningsuppgifter)
- Förvalda konton för affärspartners
- Fordringar och skulder (som kan nås via knappen Visa fordringar och skulder i vyn Kontoplan)
-
-
-
Visa oanvända konton visar alla konton som för närvarande inte används på kontolistan. Ett oanvänt konto är ett konto som inte har några poster och/eller som inte har ställts in som standard i Procountor-inställningar:
-
- Förinställda konteringsregler - Generella
- Förinställda konteringsregler - Rese- och kostnadsfakturor
- Förinställda konteringar för kontoutdrag
- Förinställda konteringar för referensbetalningar
- Standardbokning för skatter (Beskattningsuppgifter)
- Förvalda konton för affärspartners
- Fordringar och skulder(som kan nås via knappen Visa fordringar och skulder i vyn Kontoplan)
-
- Visa inaktiva konton avgör om inaktiva konton visas i kontolistan eller inte.
-
Använd kontoplanshierarki från förvalda bokföringsrapporter bestämmer i vilket format kontoplanen kommer att visas och redigeras.
-
- Om det är valt kommer kontoplanen att följa kontostrukturen för Standardrapportschema, och kontona visas under olika nivåer av underrubriker och grupper. Konton som inte finns i rapportraden visas under Konton inte i rapport och raderna Tillgångar, Skulder och Resultaträkning. Dessa rader kommer att innehålla alla konton som inte har valts i Standardrapportschema > Resultaträkning och balansräkning.
- Om hierarkin inte är vald kommer kontoplanen endast att inkludera rubrikerna Tillgångskonton, Skuldkonton och Resultaträkningskonton. Kontona visas sedan som en lista under dem.
-
Kontoplanslistan, knappar och funktioner
Lägg till konto: tryck på denna knapp för att lägga till ett nytt konto i kontoplanen. Ett pop-up fönster öppnas:
-
Kontonummer: Ange kontot som ska läggas till. Om ett befintligt kontonummer anges kommer fältet markeras i rött. Genom att hålla muspekaren på fältet visas en förklarande text.
Kontot som visas i rapporter: Här ser du vart ditt nya konto kommer visas i rapporter.- Kontonumret kan bestå av max 8 siffror.
-
Kontots namn: Ange namnet för det nya kontot. Kontots namn måste inte vara unikt utan flera konton kan ha samma namn, men det är inte möjligt att ha flera konton med samma nummer.
- Maxlängd 255 tecken.
- Kopiera namn till översättning nedan: uppgiften i fältet Kontots namn sparas som språkversion av det markerade valet ENG/SW eller inte alls genom att kryssa i Kopiera inte.
-
Översättning ENG/SWE: Ange den svenska eller engelska översättningen för kontot. Om ingen översättning anges kommer det sparade kontonamnet visas i rapporter.
- Maxlängd 255 tecken.
- Spara: Tryck på knappen och därefter knappen Spara i det övre vänstra hörnet för att spara åtgärden.
Ta bort konto: med denna knapp tas markerat konto bort ur kontoplanen.
- Välj kontot som du vill ska tas bort. Om inget konto markerats är knappen inaktiv.
- När du tryckt på knappen kommer ett pop-up fönster upp för att du ska bekräfta borttagningen. tryck Ja för att bekräfta eller Nej för att avbryta.
-
Det valda kontot kan inte tas bort om det används. Att ett konto används betyder att kontot har bokningar på sig och/eller är satt som ett förvalt konto i inställningarna i Procountor:
- Förinställda konteringsregler - Generella
- Förinställda konteringsregler - Rese- och kostnadsfakturor
- Förinställda konteringar för kontoutdrag
- Förinställda konteringar för referensbetalningar
- Standardbokning för skatter (Beskattningsuppgifter)
- Förvalda konton för affärspartners
- Fordringar och skulder(som kan nås via knappen Visa fordringar och skulder i vyn Kontoplan)
- För att ta bort ett konto som används måste all bokföring på kontot flyttas till ett annat konto. Kontot måste även tas bort från ovan förinställda konteringsregler.
Redigera konto redigerar befintliga konton.
- Kontot som ska redigeras måste först markeras i kontoplanen.Om inget konto markerats är knappen inaktiv.
- Numret i fältet Kontonummer kan inte redigeras.
- Tryck på Spara när du ändrat alla uppgifter du vill ändra. För att spara ändringen trycker du på Spara i det övre vänstra hörnet.
Avaktivera för att inaktivera ett konto.
- Kontot som ska aktiveras måste först markeras i kontoplanen. Om inget konto markerats är knappen inaktiv.
- Att inaktivera ett konto betyder att kontot inte längre kan väljas eller användas i bokföringen. Den bokföring som gjorts med hjälp av kontot kommer inte att påverkas utan visas på verifikaten och i rapporter som vanligt.
- Inaktiverade konton försvinner från listan på sidan Kontoplan om inte Visa inaktiva konton kryssats i. Har alternativet kryssats i visas de inaktiva kontona i grått.
- För att aktivera ett inaktivt konto markeras kontot och sedan trycker du på knappen Aktivera. Knappen visas endast om ett inaktivt konto markerats.
- Om kontot satts som ett förvalt konto kommer Procountor visa ett meddelande om detta innan kontot inaktiveras. Om kontot då inaktiveras kommer bokföring fortfarande ske. För att undvika situationen bör inaktiveringen avbrytas och kontot bör ersättas på de förvalda inställningarna. Efter detta gjorts kan kontot inaktiveras.
Redigera flera översättningar
Ett kontos namn kan ändras via sidan Redigera flera översättningar. För att komma till sidan trycker man på knappen Redigera flera översättningar på sidan Kontoplan. Listan innehåller alla konton och dess svenska och engelska översättningar.
- Procountors standardkonton har färdiga översättningar som kan redigeras genom att ändra innehållet i fältet det fält som önskas att ändras.
- Om nya konton lagts till med endast svenska översättningar, kommer motsvarande engelska översättningar för dessa konton att vara tomma.
-
Sökning kan användas för att snabbare hitta konton som ska redigeras genom att ange kontonumret eller kontonamnet (eller en del av namnet eller numret).
- Efter att ändringar gjorts, tryck på knappen Spara.
- I Filtreringsvillkor kan man välja Saknar ENG översättning eller Saknar SWE översättning för att få fram endast de konton som saknar en svensk eller engelsk översättning.
- På höger sida visar kolumnerna Redigeringsdatum och Redigerad av detaljerna för den senaste redigeringen. Knappen Visa senast redigeringen av uppgifter visar tidsstämpeln och användaren som gjorde den senaste redigeringen för den befintliga svenska och engelska översättningen.
Ändra med hjälp av CSV-fil
Översättningar kan också redigeras med en CSV-fil via funktionen Redigera flera översättningar. Gör dessa enkla steg:
- Tryck på knappen Exportera CSV.
- Gör ändringar i kolumnerna Namn (C), Översättning ENG (E) och/eller Översättningar SWE (F), spara filen.
- Tänk på att ändra den engelska/svenska översättningen om Kontots namn ändras.
- Tryck på knappen Importera CSV.
- Tryck på Välj fil och välj den redigerade CSV-filen, tryck sedan på Fortsätt.
- En sammanfattning av de gjorda ändringarna och eventuella ogiltiga rader kommer att visas i importvyn.
- Tryck på Spara.
Alla ändringar som görs (antingen genom att direkt redigera diagrammet eller genom att använda CSV-filen) kan sparas med knappen Spara, som finns längst upp på sidan.
Välj avstämningskonton för fodringar och skulder
Välj de konton som används i Reskontraavstämning med knappen Visa fodringar och skulder.
Konton kan läggas till för båda försäljning och inköp med knapparna Lägg till. Välj de eller dem konton som önskas att läggas till genom att kryssa i rutan för kontot och tryck sedan Fortsätt.
För att ta bort ett konto markeras kryssrutan bredvid kontot och tryck sedan på Ta bort.
Observera att ett konto för fodringar och skulder som valts på sidan Förinställda konteringsregler för verifikationsserierna kan inte tas bort - kryssrutan kommer inte att visas bredvid dessa konton.
Alla typer av ändringar måste sparas med knappen Spara.
Korrigera kontoplanen med hjälp av CSV-fil
Kontoplanen kan redigeras med en CSV-fil. Filen kan användas för att:
- lägga till nya konton i kontoplanen och
- uppdatera, redigera och inaktivera befintliga konton.
Att ta bort konton helt är inte möjligt med en CSV-fil. Konton som ska tas bort måste tas bort direkt från sidan Kontoplan.
Konton kan läggas till, ersättas eller ändras med CSV-filen rad för rad baserat på kontonumret. I praktiken betyder det att:
- Om CSV-filen endast har två rader för kontonummer 1001 och 1002 kommer inga andra konton i kontoplanen att påverkas.
- Konto 1001 och 1002 i CSV-filen kommer att läggas till i kontoplanen tillsammans med deras konfigurationer, om dessa kontonummer inte ännu finns i kontoplanen.
- Konto 1001 och 1002 i CSV-filen kommer att ersätta kontona 1001 och 1002 i kontoplanen om de redan finns i kontolistan. Om till exempel kontonamnen i CSV-filen skiljer sig från namnen i kontoplanen kommer namnen att uppdateras till de namn som anges i CSV-filen.
Skapa en CSV-fil
Det finns två sätt att skapa en redigerbar CSV-fil:
Alternativ 1: Tryck på knappen Importera i det övre fältet och välj Ladda ned mall. Mallen innehåller inte några uppgifter, utan endast en rubrikrad.
Alternativ 2: Klicka på knappen Exportera i det övre fältet och välj CSV. Välj följande alternativ i steg 1 och 2 (steg 3 alternativ kan du välja fritt):
- Språk: Välj Alla från rullgardinsmenyn.
- Exportera: Välj som en lista över konton.
- Exportalternativ: Välj de konton som ska inkluderas i CSV-filen.
Alla konton som valts i exportalternativen kommer att inkluderas i mallen som sina egna separata rader. Valen i steg 1 och 2 säkerställer att kolumnerna och raderna på mallen liknar en tom CSV-mall, så den kan enkelt importeras tillbaka till Procountor.
Redigera CSV-filen
Oavsett på vilket sätt CSV-filen skapades (antingen alternativ 1 eller 2 beskrivits ovan) är redigering av filen relativt okomplicerad och enkel, så länge som vissa grundläggande regler följs.
Som standard innehåller CSV-filen (inklusive den tomma CSV-filen) en rubrikrad som inte behöver tas bort innan filen importeras. Denna rubrikrad kommer automatiskt att ignoreras när filen importeras. Nedan följer beskrivningen för var och en av kolumnrubrikerna:
Kolumn i Excel |
Fältnamn/Uppgift | Format | Tillåtna värden / Kontroll | Tilläggsuppgifter |
A | Kontonummer | XXXX | 4 siffror (1000-9999) |
Kontonummer är obligatoriskt, och om det lämnas tomt kommer raden att orsaka ett fel i importen. |
B | Namn | Max 255 tecken | Om du lämnar fältet tomt eller överskrider 255 tecken kommer det att orsaka ett fel i importen. | |
C | Passiv | tom eller X | x eller X (gemen eller versal) |
Om du anger x eller X ( gemen eller versal) ställs kontot in som passivt. Om du lämnar fältet tomt förblir kontot aktivt. |
D | Översättning ENG | Max 255 tecken | Översättningen är inte obligatorisk. | |
E | Översättning SWE | Max 255 tecken | Översättningen är inte obligatorisk. |
Viktig information
Följande saker om fälten Passiv och Översättning ENG/SWE bör beaktas, som visas i detta exempel:
I detta exempel inkluderar kontoplanen inaktiva konton 1001 och 1002. Dessa konton har översatts till språken ENG och SWE.
-
CSV-filens rader allokeras till ett konto i kontoplanen baserat på numret i kontonumret.
Endast namnet på dessa konton i fältet Namn ska ändras med CSV-filen, och alla andra kontouppgifter ska lämnas oförändrade. - För att behålla alla andra kontodetaljer (såsom aktiv status och översättningar) som de är, fyll i fälten Inaktiv och Översättning ENG/SWE i CSV-filen.
- Om fälten Inaktiv och Översättning ENG/SWE lämnas tomma, kommer kontona 1001 och 1002 att aktiveras och alla översättningar tas bort.
Importera CSV-filen
När alla nödvändiga ändringar gjorts för nuvarande konton och/eller nya konton lagts till i CSV-filen kan den importeras till Procountor.
- På sidan Kontoplan, tryck på knappen Importera > Importera konton från CSV.
- Tryck på Välj fil för att välja CSV-filen som skapats.
- Efter att filen valts går du vidare genom att trycka på Fortsätt. Detta öppnar ett nytt litet fönster med en summering över alla rader i filen och potentiella fel.
-För att bekräfta importen och uppdatera kontoplanen med CSV-filen, tryck på knappen Importera. För att spara denna ändring trycker du på knappen Spara i det övre vänstra hörnet.
- Om filen innehöll både korrekta och felaktiga rader kan de korrekta raderna importeras trots de felaktiga. Endast rader utan fel uppdateras i kontoplanen när knappen Importera trycks.