Du kan betala fakturor en åt gången eller flera i taget. Använd Sökning av verifikat och ställ in Typ av sökning till Fakturor att betala. Markera fakturan du vill betala, och klicka på knappen Betalning i knappraden ovanför sökresultatet.
Allmänt om Betalning
Användaren ska ha blivit tilldelad full behörighet till Betalning för att kunna lägga in fakturan för betalning.
Under Administration > Uppgifter om företaget > Inställningar går det att förhindra att fakturan betalas innan den är godkänd.
För att kunna göra betalningar måste ditt företag ha minst ett betalningskonto och organisationsnumret angivet i Administration>Uppgifter om företaget>Bankförbindelser.
Fält i vyn Betalningar
Ny betalningstransaktion
Fakturauppgifter
Betalningstransaktioner
Transaktionsuppgifter på faktura
Knappar i vyn Betalning
När du klickar på Betala går fakturan till betalning. Funktionen ändrar fakturans status till Betalning kö till bank.
När du klickar på Markera som betalad utanför Procountor kvitteras fakturan som betald. Den funktionen används om fakturan exempelvis har betalats kontant, eller den inte automatiskt har kvitterats som betald utifrån uppgifterna på kontoutdraget. Obs! Innan du klickar på knappen ska rätt betaldag anges i fältet Betaldag och betald summa i fältet Betalas. Betaldagen får inte ligga i ett stängt räkenskapsår eller stängd uppföljningsperiod.
Funktionen Markera som betalad utanför Procountor gör inga bokföringsanteckningar, utan ändrar bara fakturans status till Betalad utanför Procountor. Då tas den bort från listan över öppna fakturor. Nödvändiga bokföringstransaktioner ska göras separat på ett verifikat.
Användaren ska ha full behörighet till funktionen Betalad utanför Procountor och ha minst Läsrättigheter till Betalning för att kunna kvittera fakturan som betald med funktionen Markera som betalad utanför Procountor.
Knappen Bilagor visar fakturans bilagor i HTML- eller PDF-format.
När du klickar på Bild på faktura visas alternativen Visa bilden till höger, Visa bilden nertill eller Visa inte bilden. Här går det att bestämma om bilden av fakturan ska visas nertill, till höger eller inte alls. Inställningen är användarspecifik och stannar i minnet. Standardinställningen är att bilden inte visas. Bild på faktura visas då inte på ett nytt verifikat, men dock på övriga verifikat. Bilden kan rullas med en rullningslist eller med musen. För zoomning finns plus- minus- och standardknappar. Endast den första sidan av PDF-filen tas med på bilden.
Under knappen Gå till finns alternativen Faktura, Bokföring, Dimensioner, Granskning, Betalning, Kontoutdrag och Förhandsgranskning. Du kan alltså gå mellan de olika vyerna med dessa knappar. Vidare kan du förhandsgranska fakturan genom att välja Förhandsgranskning.
Om det finns flera fakturor att betala i sökresultatlistan, kommer du till nästa faktura att betala på sidan Betalning genom att klicka på knappen Nästa och till föregående genom knappen Föregående.
Du kan lämna vyn med X-knappen.
Utlandsbetalningar
Betalningssättet Utlandsbetalningar måste aktiveras separat under Administration > Uppgifter om företaget > Bankförbindelser.
Innan Utlandsbetalningar aktiveras, ska bankfullmakterna vara i ordning för utlandsbetalningar. Dessutom ska ett betalkonto ha angetts för företaget för att utlandsbetalningar ska fungera.
Betalningsuppgifterna kontrolleras och korrigeras vid behov. Uppgifterna hämtas från fakturan, om de har fyllts i där.
Vid utlandsbetalningar går det att välja om avsändaren ska betala sin banks avgifter och mottagaren sin banks avgifter, eller om avsändaren betalar samtliga avgifter.
Tänk på att korrigera förfallodatumet om det tar mer än en dag för eran bank att genomföra en betalning till ett utländskt bankkonto.
OBS! För kunder med Swedbank kan man inte göra utlandsbetalningar från Procountor om bankkopplingen skapades efter 2019. Detta beror på att Swedbank har tagit bort funktionen internt.
Betala till en privatperson
Välj betalsättet Inrikesbetalning för att betala till en privatperson. Ange sedan personens BBAN- eller IBAN-kontonummer samt BIC- och clearingnummer.
Betalning till Swedbank konto med femsiffrigt clearingnummer skrivs in på två olika sätt beroende på vilken bank ditt företag betalar från.
-
Har du Nordea?
Då ska du ange hela det 5 siffriga clearingnumret utan bindestreck i rutan clearingnummer samt BIC. Nordea är den enda banken som kräver att hela clearingnumret ska anges. Betalningen avvisas av Nordea om inte hela clearingnumret anges.
-
Har du Danske Bank, Handelsbanken, Swedbank eller SEB?
Då ska du endast ange de fyra första siffrorna i clearingnumret i rutan clearingnummer. Om hela clearingnumret (5 siffror) anges kommer eran bank att avvisa betalningstransaktionen.
- Betalar du från SEB till Sparbanken Syd? Om du betalar till BBAN-konto, då ska du ange 9570 i rutan clearingnummer.
Viktigt om betalningstransaktioner
-
Betalningstransaktionen skickas från Procountor på morgonen för det angivna förfallodatumet.
-
Om förfallodatumet är på samma dag som betalningstransaktionen genomförs så skickas den med nästkommande sändning.
-
När man trycker på knappen Betala så får fakturan först statusen Betalning kö till bank. När betalningstransaktionen har skickats till banken får den statusen Överförd till banken. Då är det inte längre möjligt att korrigera betalningstransaktionen enbart i Procountor. För att avbryta betalningstransaktionen för en faktura med status Överförd till banken så måste banken kontaktas eller betalningen avbrytas via företagets internetbank.
-
Procountor börjar hämta in betalningstransaktioner klockan 8:00 och 11:00. Var därför noga med att trycka på knappen Betala innan klockan 8:00 för att garantera att betalningstransaktionen skickas med i sändningen klockan 8:00 samma dag.
Observera att bankernas regler och ledtider gäller även vid betalningar från Procountor. Det kan därför vara en god idé att lägga betaldag tidigare om ledtiden hos banken är två dagar.
Sändningstider
Handelsbanken: Sändningstider en gång i timmen mellan 7-17
08:12 Överföring/Inrikesbetalning (BBAN och IBAN)
08:14 Inrikesbetalning (Bankgiro)
08:16 Inrikesbetalning (Plusgiro)
08:18 Utlandsbetalning (ej Nordea)
08:19 Utlandsbetalning (Nordea)
11:12 Inrikesbetalning (BBAN och IBAN), går inte igenom samma dag
11:14 Inrikesbetalning (Bankgiro), går inte igenom samma dag
11:16 Inrikesbetalning (Plusgiro), går inte igenom samma dag
11:18 Utlandsbetalning (ej Nordea), går inte igenom samma dag
11:19 Utlandsbetalning (Nordea), går inte igenom samma dag
Betalningsrutin för dig med Handelsbanken
Efter nya rutiner från Handelsbanken så måste en betalningstransaktion godkännas i företagets internetbank efter att den skickats från Procountor.
Procountor skickar betalningstransaktionen till Handelsbanken enligt angivet förfallodatum.
En betalningstransaktion som skickats från Procountor ligger i din internetbank och väntar upp till 30 dagar innan den avvisas av banken.